Familjen Olsson

Då har familjen Olsson lämnat Australien och är efter två månader i husbil på väg hem. Det har varit superskoj att ha dem här och få visat runt vår del av landet. Det har varit tio intensiva dagar och vi har hunnit med mycket. Vädret har varit på vår sida så det har regnat någon gång under tiden de var hos oss.

Vi började ju med Byron Bay, och sen tog vi oss upp till Noosa och bodde där i ett par dagar. Vi åkte via Australia zoo som är Steve Irwins zoo (krokodiljägaren). Där såg vi på show med deras olika fåglar, ormar och krokodiler. Krokodilen var väl i det lataste laget så han kunde gärna fått sova vidare. Vi gick runt och kollade på de andra djuren (i 32 gradig hetta) så det blev inte så långvarigt. Men vi hann se Acco som är en 1000 kg 4,3 meter lång saltvattenkrokodil. Inte så man känner för att krama honom direkt. Hans fru låg och passade deras bo med ägg så de var slöa men hade koll.

Vi såg deras tigrar, elefanter och så klart en massa koalor och kängurur. Sen åkte vi dit vi skulle stanna över natten och åt lite mat. Moa tyckte det var såååååå kul med Norton och Aprilia. Aprilia går inte så bra ännu så Norton sprang omkring med Moa i hälarna i stort sett hela tiden. Hon hade jätteskoj, och jag tror Norton också tyckte om det.

Dagen efter gick vi till stranden och badade lite. Det var inte så mycket folk eftersom det är lågsäsong men det var så otroligt varmt i vattnet. Skönt i och för sig för det var svalare i luften. Vi åt lite asiatiskt till middag och satt och pratade på kvällen. Sen var det sovdags och sen avfärd hemåt dagen efter.

Vi stannade till vid Sunshine Beach för en kaffe och för att visa var vi bodde. Vidare ner till Redcliffe för sen lunch bestående av fish & chips på Morgans seafood. Dagsfångad fisk och skaldjur så det stod ut ur öronen på oss. Men det var gott. Efter det så lämnade vi av familjen Olsson då de skulle träffa en av Ellis gamla skolkamrater som bor i närheten av där vi var. De stannade över natten så vi åkte hem till oss.

När de kom ner till oss så visade vi runt dem i området där vi bor, Broadbeach och Surfers Paradise. Vi åkte även upp till Mount Tambourine och O'reilleys plateau för att mata fåglar men det fanns bara fem sex ruggiga papegojor som såg proppmätta ut. Moa såg väl ut att tycka det var kul, men det var inga fler fåglar än vi har i träden utanför. Vi kunde inte mata dem för det var fyra familjer som ockuperade fågelbordet så vi gick. Det blåste iskallt och det duggregnade så det var inget mysigt.

Vi åkte vidare till Tambourine skywalk istället. En promenad i regnskog som delvis är i träden. De har byggt upp en gångbro av stål 20 meter upp i luften där man kan se igenom till marken. Högt och lite läskigt men kul. Det tar ca 45 minuter och det finns vattenfall, spindlar, ödlor, massa träd och en massa fjärilar. En fjäril som finns där är 20 cm (!!) mellan vingarna. Hade varit spännande att se en så stor, men den gömde sig för oss.

Efter det åkte vi till byn Tambourine för att ta en fika trodde vi. Men eftersom det var söndag och rätt sent på eftermiddagen så stängde allt. Vi åkte hem istället för middag som blev en god kycklingsallad. Vi satt och pratade länge på kvällen eftersom vi skulle mot Brisbane dagen efter och det var deras sista kväll hos oss.

Vi åkte upp mot Brisbane och åt lunch, promenad genom West End, vidare mot deras hotell och sen promenad till Queen street mall och shoppa lite. Det började ösregna när vi gick så vi stannade på vår gamla stammispub Jimmys som ligger mitt på gågatan. Sen började hungern ta över så vi gick till en pastarestaurang och åt middag. Vi promenerade hemåt med dom och vinkade av dem allihopa. Moa och Ellis fann varandra direkt så skruttis (Moa alltså) började gråta när de vinkade hej då och gick in i hotellet. Nu är de i Singapore för dagen och åker hemåt ikväll. Så vi önskar dem en trevlig resa hem och vi ses snart!

Vi är kvar ett tag till och planerar vår resa vidare. Thailand verkar bli jobbigt att ta sig till pga det rådande vädret som är så vi funderar om. Langkawi ligger så pass nära så det är frågan om inte de är drabbade av regnet också. Det är ju inte regnperiod förrän om flera veckor (maj till juli är värst vanligtvis) så vi vill inte tänka hur mycket det skulle regna då. Återkommer om resplanen framöver.

Men till dess, kramar till er alla från oss