Langkawi

Vi landade sent på kvällen så man hann inte se så mycket av ön. In på rummet, packa upp lite och i säng med Moa. Hon vaknade klockan sex på morgonen efter så vi kom upp tidigt.

Det blev bufféfrukost på hotellet istället för i sängen men det gick lika bra det. Jag visste ju att hade det gått hade jag fått det. Plus att vi skulle till stranden vilket kändes toppen. Vi tog en taxi till stranden (vi bor vid hamnen så man kan inte bada här) där vi spenderade dagen. Det är lågsäsong så det är inte mycket folk på stranden. Desto bättre för oss!

Det är fint här på Langkawi men tyvärr som på så många andra ställen i Malaysia och Thailand så är det otroligt skräpigt. Plastpåsar, plastflaskor, kartonger, matförpackningar och annat skräp ligger i diken och på stranden. Problemet är inte att turisterna skräpar ned utan det är lokalbefolkningen som skiter i det, så turisterna gör dessvärre ofta detsamma. Man kanske ska bli miljökonsult här nere ändå...

Hursomhaver, vi gick på stranden och försökte hitta ett bra ställe att ligga på. Vi hittade en plats där det låg lite turister på solsängar, och det visade sig vara ett hotell som inriktade sig på tyskar och holländare. Helt okej, eftersom det bara var tre par som var där.

Efter ett par timmar drog ett oväder ihop sig så vi passade på att gå och äta lunch. Vi hittade ett litet ställe som såg bra ut, satte oss och beställde och då öppnade sig himlen. Vi verkar ha gått upp i rättan tid. Visst hade vi badkläder på oss, men inte lika kul att gå omkring i det när man inte är på stranden. Moa fick leka lite med servitörerna som mer än gärna gick omkring med henne och visade henne runt.

Middagen skulle vi ta nere i hamnen på en seafood restaurang. Den såg mysig ut, men inte en själ satt där inne. Så vi gick vidare tillbaka mot stan. Vi hittade en lite mysig krog och åt lite. Moa hade hunnit bli så trött så hon somnade i min famn. När vi ätit klart så gick jag hem med henne och Mattias gick iväg och köpte en liten bakelse till oss så vi kunde fira lite grann. När han kom tillbaka så fixade han kaffe och satte fram bakelsen. Som visade sig vara en choklad- och blåbärstårta där det stod "grattis älskling, puss" med röd glasyr på. Han hade bett tjejen på bageriet att skriva på svenska med glasyr och ett ljus på. Det var ett toppenslut på en härlig dag! Tårtan smakade dessutom jättegott.

Idag hyrde vi bil och åkte på utflykt runt ön. Vi kom till ett ställe som hette oriental village. Där fanns lite butiker, restauranger, lite djur men framförallt en linbana som åkte upp på berget. Den tog vi och hade magnifik utsikt över ön. Moa tyckte väl att det var kul men läskigt. Man kommer upp 700 meter över havet så det är en bit. Man åker över djungel och vattenfall (två stycken) och förbi bergsklippor. Det var skönt att komma upp, lite svalare luft och lite mer vind. Det var rätt molnigt runtomkring så man hade inte milanos utsikt tyvärr, men det gjorde inte så mycket. Man såg ut över det turkosa havet, öarna runt omkring och vita stränder.

När vi fortsatte i bilen åkte vi förbi en massa apor. De lever vilt på ön och håller till lite överallt. De satt ca tjugo stycken och åt vid vägen, så det gällde att kolla var man styrde. Runt nästa hörn stod en en meter lång varan mitt i vägen. När jag och Moa var på akvariet såg vi en tarantella på en decimeter som bor på Langkawi och Penang. Vi har ju några dagar på oss att stöta på den. Så djurliv finns det gott om i djungeln. I morgon bär det av till stranden igen. Vi hoppas på sol så man kan njuta ordentligt. Återkommer med vidare nyheter då!

Många kramar från oss till er så länge!