Sydney mot Melbourne

Dag 3 & 4

Vi lämnade Coffs Harbour för vidare färd till Sydney vid halv sju på morgonen. Regnet hade slutat men vägarna bakom oss verkade stänga en efter en pga översvämningar. Vi hade tänkt stanna över natten i en ort som heter Grafton. Det var tur vi inte gjorde det utan fortsatte till Coffs. Vi såg på nyheterna att motorvägen hade stängt under natten. Så det känns som ovädret följer efter oss.

Hur som haver, vi kom fram till Sydney på eftermiddagen och efter att hittat till hotellet gick vi ut och strosade på stan. Vi bodde fem minuter från Darling Harbour så mer centralt blir svårt att få. Semesterkänslan var definitivt inte svår att hitta. Vi gick och åt middag längs med kajen bestående av varsin rumpstek med svampsås, sallad och pommes och varsin öl till det. Helt underbart gott! Moa fick springa av sig lite i chinese garden och längs med kajen. Hon är inte helt nöjd med att sitta i bilstol och vagn hela tiden.

Dagen efter gick vi ut vid halv tio och åt frukost, för att sen ta monorailen ett och ett halvt varv runt CBD. Vi hoppade av mitt i city och promenerade in på smågator, in i butiker och ner till Circular Quay och tittade på hamnen, operahuset och Harbour bridge, fast utan promenerande på den denna gång. Det var strålande sol och en härlig vind som gjorde dagen helt perfekt för strosande i stan. Vi satte oss i botaniska trädgården och gav Moa lite lunch som gjorde att hon somnade i vagnen. Vi gick omkring och mös i solen, och gick sen till operabaren och tog varsin öl. Sen gick vi vidare runt kajen under bron längs med vattnet förbi ett nytt område med nybyggda lägenheter som påminde oss om hemma. Så vi stannade och tog en kaffe och kände oss hemma en stund, men hemlängtan försvann fort. Sen vidare ner mot Darling Harbour där vi åt middag och hade det gött. Sen tog vi oss tillbaka till hotellet och gick och la oss och sov.

Idag gick vi ut på morgonen och tog en sväng till Chinatown. In på Haymarkets som är en gigantisk marknad med kläder, glasögon, mobiltillbehör och prylar prylar och åter prylar. De finns liknande överallt i Asien och eftersom det ligger i Chinatown och det bor många asiater i Sydney så känns det rätt naturligt att de ska ha en där. Det finns i och för sig inte mycket att köpa som man vill ha/ behöver. Men det är kul att se. Vi åt lunch på översta våningen (marknaden är på entréplan och resten av huset är en galleria) i en food court. Bara asiatiskt, och doftar super. Sen tillbaka till hotellet och hämta bilen, packa in vagnen och vidare inlandsvägen mot Melbourne förbi vingårdar, över enorma landskap och genom små städer. Det är en bit, 88 mil eller ca 10 timmar. Som det ser ut nu, nästa mellanstopp Wagga Wagga.

Så till nästa gång, kramar från oss.