Tåg till Kuala Lumpur

Tågstationen i Singapore heter Tanjong pagar och ägs av Malaysia. Allt som sker inom området är under malaysisk lag. Det förklarade varför ingen kunde hjälpa oss med tidtabell och prisuppgifter. Åker du från Singapore betalar du vad biljetten kostar i Singapore dollar (1 = 5 kr). Åker du från KL tillbaka betalar du i malaysiska Ringit (1 = 2 kr). Skillnaden är, siffrorna är desamma oavsett valutan. Det är alltså billigare att åka tillbaka än vad det är att åka dit.
Man ser så mycket mer på ett tåg, och resan tar ca sju och en halv timme. Så det blir en del landskap och småbyar. Kul en stund men det ser väldigt lika ut efter en stund; lummig djungel, stora berg i fjärran, små byar med fallfärdiga plåthus, palmodlingar, risodlingar osv. Det är roligt att ha gjort den dock, men returresan blir nog flyg på en timme.

Under resans gång så har vi aktiverat Moa genom att gå lite. Jag och Moa gick och ställde oss vid fönstret i restaurangvagnen och tittade ut. Paraplyaralierna växte sig enorma med palmer runt om och annat grönt. Plötsligt kör vi över en flod (bara någon meter ner och ca tre meter bred) och där ser jag en krokodil på nån meter eller två som fångade en fisk. Sånt ser man inte varje dag!

Byarna blir större ju närmare KL vi rör oss, och det är mer industri längs järnvägen. Ljuset i horisonten är inte lika svart som det var för en stund sedan. Känns spännande att sitta med min familj och ha lite fjärilar i magen för vi är på nästa etapp på vår resa. Moa sover gott i min famn, Mattias och jag sitter och lyssnar på musik och KL är inte långt ifrån oss. Det var 33 grader och det åskade i eftermiddags. Nu är klockan 19.33 och vi är framme om 45 minuter. Längtar!

Kram så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0